Meesterproeven 4 mavo

Leerlingen die het vak T&T hebben gekozen als examenvak werken zes maanden aan een project dat ze zelf geïnitieerd hebben; zelf een opdrachtgever (extern bedrijf) zoeken, zelf de opdracht vormgeven en daarbij experts zoeken, een eigen Plan van Aanpak schrijven waar opdrachtgever en school blij van worden, zelf vooronderzoeken doen en veel initiatief nemen om verder en dieper in de materie te komen.

Als docent T&T kunt u zich voorstellen dat ik reuzetrots ben op de huidige leerlingen van M4 in mijn T&T-groep. Alle zeven teams is het gelukt om voor de herfstvakantie een goede opdrachtgever met dito opdracht te vinden, daar afspraken mee te maken en hun Plan van Aanpak te schrijven en in te dienen. Op naar het vooronderzoek! Ik ben trots op ze en verheug me erop met deze leerlingen samen er een mooi examenjaar van te maken.

Groet en tot ziens van een trotse docent, Corien van den Ende.

Eén groepje heb ik gevraagd iets meer te vertellen over hun bevindingen wat betreft hun opdracht.

Wij zijn Tygo Izaks (4M4), Marit Hijstek (4M1), Anouk de Rooij (4M5) en Syra van Kempen (4M1). Voor onze Meesterproef wilden wij alle 4 graag een opdracht waarbij we dingen technischer kunnen maken tegelijkertijd mensen kunnen helpen. Wij zijn uitgekomen bij de Montessorischool in Floriande. Onze opdrachtgever is Mandy Borrego, leerkracht groep 8.

De uiteindelijke opdracht is ‘Een technische lesmethode bedenken voor Kosmisch’ geworden. ‘Kosmisch’ is een lesmethode die wordt gebruikt op veel basisscholen (Montessorischolen) voor de vakken waar biologie, aardrijkskunde en geschiedenis samen in één worden gegeven op een leuke manier. Ze hebben ons gevraagd of wij misschien deze lessen wat technischer en actiever zouden kunnen maken, zodat de kinderen meer met hun handen kunnen werken dan alleen de stof verteld krijgen.

 Op dit moment zijn wij bezig met het doen van vooronderzoek. We zijn aan het onderzoeken wat voor een methode Kosmisch nu echt is. En we zijn aan het kijken wat er allemaal mogelijk is met deze methode. We zijn op zoek gegaan naar de uitgever en hebben daar nu onze eerste afspraak mee gemaakt, ze klinken erg enthousiast en willen graag als expert optreden.

Ons doel bij deze opdracht is dat wij een leuke manier willen bedenken om deze lesmethode aan te passen. Wij zaten op dit moment te denken aan bijvoorbeeld VR-brillen of hololenzen, maar wij dachten ook aan een soort spel met technische onderdelen, eventueel op het schoolplein. Het doel over het algemeen is dat wij een leuke en goede lesmethode willen bedenken die de kinderen interessant en leerzaam vinden. U gaat vast meer van ons horen en zien…